Podany adres e-mail nie jest powiązany
z żadnym zapytaniem.
Uścisk dłoni wykonawcy z zleceniodawcą, zwiastujący udaną współpracę.

Poznaj 7 sposobów na zaprojektowanie skutecznego CTA

Poznaj 7 sposobów na zaprojektowanie skutecznego CTA

author box img

Xander Oleksandr

Zaktualizowano: 24 maja 2021 24.05.2021 Czas lektury: 5min
  • Więcej poradników o projektowaniu logo i e-marketingu

Ponad 8428 Specjalistów od Logo blisko Ciebie

Wprowadzając perswazyjne CTA, zwiększasz szanse na wzrost interakcji z odbiorcami. Sugestywne zachęty pomogą nakierować klientów w pożądanym przez ciebie kierunku. Jak to zrobić? Oto kilka dobrych praktyk!

Call To Action

Call To Action – znaczenie

Wezwanie do działania to najprostsze wyjaśnienie tego, czym jest Call To Action. Jest powszechnie stosowany w sieci – zarówno na stronach internetowych, jak i w mailingach czy reklamach na Facebooku, słowem – we wszelkich kreacjach reklamowych online. Stosuje się go po to, aby zachęcić użytkownika do podjęcia jakiejś konkretnej akcji. Zgodnie z podpowiedzią zawartą już w nazwie zadaniem CTA jest nakłonienie internauty do określonej przez ciebie interakcji.

Call To Action – przykłady

O jakich przykładach mowa? Call To Action może stanowić zachętę do:

  • pobrania lead magnet,
  • zakupu,
  • zapisania się na newsletter,
  • zamówienie rozmowy z konsultantem,
  • udostępnienie postu.

To tylko ułamek spośród przykładowych możliwości.

Zadaniem CTA jest poprawa konwersji, a co za tym idzie – zwiększenie wyników sprzedażowych.

Duże natężenie zalewających nas informacji i treści w Internecie powoduje, że zdobycie uwagi użytkownika stanowi niemałe wyzwanie dla marketerów. W zachęceniu audytorium do pożądanej interakcji pomoże właśnie odpowiednio zaprojektowane Call To Action.

Jak stworzyć skuteczne Call To Action?

Aby prowadzone przez ciebie działania marketingowe były mierzalne, musisz na początku każdej kampanii zdefiniować jasne cele. Jeżeli np. opracowujesz treść do kampanii e-mail marketingowej opisującej poszerzenie twoich dotychczasowych możliwości o nową usługę, nie powinieneś poprzestawać na przedstawieniu suchego komunikatu. Naprowadź klienta w pożądanym dla siebie kierunku.

Bazując na konkretnym przypadku: jeśli np. prowadzisz agencję marketingową i zatrudniłeś projektanta, który będzie zajmować się tworzeniem grafik i identyfikacji wizualnej, wprowadź na końcu button z hasłem zachęcającym choćby do przejrzenia dotychczasowego portfolio lub sprawdzenia cennika.

Poniżej prezentujemy przetestowane taktyki, które możesz wykorzystać w swojej codziennej praktyce przy opracowywaniu treści.

1. Zadbaj o graficzną oprawę buttonu z CTA

W podniesieniu skuteczności opracowanego call to action pomoże odpowiednia oprawa estetyczna tego hasła. Wezwanie do działania musi bowiem się wyróżniać także wizualnie. Zadbaj o otoczenie CTA – począwszy od jego rozmieszczenia, przez kolor i kształt przycisku. Jak dowodzą badania, stworzenie CTA w postaci wyraźnego przycisku może zwiększyć jego skuteczność nawet o połowę!

Po zaprojektowaniu takiego boxa z CTA nie spoczywaj na laurach – analizuj statystyki, przeprowadzaj testy A/B w celu sprawdzenia skuteczności twojego pomysłu. Czasem nawet drobna zmiana (taka jak kształt buttonu) może spowodować wzrost konwersji. Pamiętaj, aby podczas tych testów zmieniać tylko jeden aspekt – w przeciwnym razie nie uzyskasz jednoznacznej odpowiedzi, co zadecydowało o poprawie konwersji.

2. Skuteczne CTA musi być jednoznaczne i klarowne

Nie stosuj zagadek i unikaj aury tajemniczości – użytkownik musi wiedzieć, co kryje się pod buttonem z CTA i czego może oczekiwać. Perswazyjne Call To Action musi być pozbawione wątpliwości i stanowić jednoznaczne, konkretne hasło.

3. Jak długi powinien być Call To Action?

Statystyki dowodzą, że najlepiej jest zmieścić się w przedziale oscylującym wokół 2-5 słów. Takie komunikaty najlepiej konwertują. Pisz konkretnie, prosto i zwięźle – praktykując CTA, nabierzesz w tym płynności i z łatwością będziesz mógł żonglować pomysłami na takie perswazyjne hasła.

Sprawdza się tu także zasada: less is more. Nie zasypuj użytkownika nadmiarem informacji, skup się na zachęceniu do podjęcia ważnej dla ciebie i twojego biznesu aktywności.

4. Mów językiem swojej grupy docelowej

Punktem wyjściowym jest tu określenie persony, czyli twojego modelowego klienta. Gdy zgromadzisz już wystarczającą ilość informacji na jego temat, będzie ci o wiele prościej projektować całą komunikację i dostosować swój tone of voice. Zupełnie inaczej będziesz bowiem tworzyć treści dla branży prawniczej, a inaczej do mam na wychowawczym.

5. Gdzie najlepiej ulokować przycisk z CTA?

Przemyślane umiejscowienie wezwania do działania to jeden z kroków, które pomogą zintensyfikować skuteczność tego hasła. Z reguły te buttony umieszcza się above the fold,  czyli po zaprezentowaniu jakiejś części informacji (artykułu, newslettera, mailingu), ale przed koniecznością pierwszego scrollowania. Wszystko po to, aby użytkownik od razu mógł zobaczyć wyeksponowane CTA. Według statystyk około ¾ użytkowników zwraca uwagę właśnie na ten obszar, który nie wymaga przewijania w dół.

Inne podejście zakłada umieszczanie CTA na końcu strony, a wcześniejsza treść jest okraszona perswazyjnymi komunikatami, które mają „rozgrzać leada”, czyli przygotować go do podjęcia określonej akcji.

6. Operuj językiem korzyści

L'art pour l'art – fr.: sztuka dla sztuki – to hasło z pewnością nie przyświeca CTA. Intencja twoich konsumentów nie opiera się na tym, aby skorzystać z twojego produktu lub usługi tylko po to, aby go/ją posiadać. To, co motywuje ich do tego kroku, to obietnica rozwiązania jakiegoś problemu. To wyjaśnia, dlaczego w swoim CTA powinieneś przemycać także korzyści wynikające z kliknięcia przycisku. Wskazuj zalety i podkreślaj korzyści.

7. Wykorzystaj społeczny dowód słuszności

Skoro jesteśmy w wątku projektowania haseł – nie sposób pominąć wartości wynikającej ze stosowania social proofu. Pod swoim CTA możesz zamieścić informację wskazującą na to, ile osób wcześniej już kliknęło przycisk i zapisało się na newsletter/ pobrało e-book, kupiło produkt. Bez wahania wykorzystaj także rekomendacje klientów – to pomoże w wywołaniu przekonania o słuszności tego kroku.

Powyższe wskazówki odzwierciedlają nasze dotychczasowe praktyki w zwiększaniu konwersji naszych klientów. Jeżeli chcesz podjąć się tego zadania samodzielnie – testuj, udoskonalaj swoje pomysły i mierz ich skuteczność. Jeśli jednak chcesz zająć się tym, na czym znasz się najlepiej, a tym samym powierzyć to zadanie profesjonalistom – chętnie pomożemy w osiągnięciu twoich celów.

Dodano: 24 maja 2021 Zaktualizowano: 24 maja 2021

Jak oceniasz ten poradnik?

Dziękujemy za Twoją opinię!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści

Co moglibyśmy poprawić lub dodać?
Jak działa Oferteo?
Odpowiedz na kilka pytań

Powiedz nam czego potrzebujesz, abyśmy dostarczyli Ci właściwe oferty

Otrzymaj oferty

Poznaj dopasowane oferty specjalistów z Twojej okolicy

Wybierz najlepszą

Porównaj oferty i zadawaj pytania, bezpłatnie i niezobowiązująco